Path of Exile

Co warto wiedzieć zaczynając grę

Poniżej znajduje się subiektywna lista porad stworzona przeze mnie na podstawie własnych doświadczeń, a także wątków typu „Żałuję, że tego nie wiedziałem, jak zaczynałem grę”. Nie ma tu tego, co jest juz w stworzonych przez nas działach (Przepowiednie, Mistrzowie). Kilka rzeczy mogło się zmienić wraz z wejściem dodatku The Fall of Oriath, jednak większość pozostaje taka sama. Porady w losowej kolejności.

1. Jaki build i klasę wybrać jako pierwsze? Lepiej robić samemu czy wybrać jakiś gotowy?
Na początku zwykle najłatwiej grać buildem charakterystycznym dla klasy, np. Wiedźmą używającą czarów lub nekromantką, czy też Marauderem z wielką pałką lub totemem. Jako główny rodzaj defensywy wybrać życie. Pod tarczę energetyczną trudniej znaleźć ekwipunek, a poza tym niedawno otrzymała nerf od twórców gry.
Jeśli zadaliście sobie to drugie pytanie, lepiej wybrać gotowy build. Swoje pierwsze buildy często się psuje. Na oficjalnym forum gry jest cały dział z buildami, poza tym często przed rozpoczęciem sezonu pojawia się wiele buildów od streamerów. Szukać „cheap” i „for beginners”. Możliwe, że wiele osób będzie grać totemami (np.Ancestral Warchief) lub zaklęciami (np.Glacial Cascade) – obrażenia czarów skalują się wraz z poziomem kamienia, więc nie trzeba szukać broni co kilka poziomów. Jest to przydatne, ale nie niezbędne.

2. Do handlu nie używać /trade czatu w grze. Wszyscy używają poe.trade. Handluje się w kryjówce sprzedającego (h/o = hideout).

3. Takie sfery (orbs), jak Chaos Orb, Divine Orb, Exalted Orb, Mirror of Kalandra zostawić, dopóki się nie pozna ich wartości. Dwie ostatnie są najcenniejsze, a chaosy sa najczęściej używane przez graczy do handlu.

4. W grze istnieje opcja (używana przez wszyskich) filtrowania przedmiotów, chowając niepotrzebne łupy i wyróżniając cenniejsze. Można wybrać domyślny w opcjach UI lub importować stworzony przez siebie albo innego gracza. Instrukcja importu filtra znajduje się na naszym forum.

5. Na strongboxach i innych kontenerach z lootem tego typu można używać sfer (orbów).

6. Istnieje coś takiego, jak vendor recipes, czyli formuły od handlarzy – coś jak uproszczona Kostka Horadrimów z Diablo 2. Na początek warto wiedzieć, że za przedmiot z połączonymi gniazdami o kolorze czerownym, zielonym i niebieskim (w dowolnej kolejności) otrzymuje się Chromatic Orb. Później (po 60 poziomie) warto tworzyć chaosy. Pełna lista znajduje się na Wiki PoE (dział: Vendor Recipes).

7. Do lewego przycisku myszy warto przypisać 'tylko chodzenie’. Domyślny atak jest denerwujący. Można też później używać tego przycisku do przywoływania golema (z klawiszem Shift), jak nie będzie nam starczać miejsca na tę umiejętność.

8. Przy tworzeniu swojego buildu nie można brać tylko pasywek z obrażeniami. Życie albo tarcza energetyczna są niezbędne. Warto pamiętać też o drugorzędnej formie ofensywy (evasion, armour, dodge, block, Mind over Matter, itd).

9. Duża ilość życia na nic nam sie nie zda, jeśli nie mamy odporności. 75% odporności na żywioły to podstawa! Z odpornością na chaos jest trochę trudniej, zwykle gracze próbują dobić do 0% przy dojściu do map.

10. W PoE nie ma już właściwie czegoś takiego jak specjalny setup pod single target. Kilka pocisków lub umiejętność obszarowa znacznie ułatwiają życie.

11. Przy samodzielnym tworzeniu buildu nie wybierać 3 rodzajów żywiołów dla 50 skilli. Wybrać 1 typ (np. spell damage, lightning damage dla czaru błyskawic, a nie cold, fire i lightning dla 3 różnych skilli). Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.;)

12. Po przejściu Labiryntu pamiętać, żeby kliknąć na Altar of Ascendancy przed jego opuszczeniem. Tak przy okazji – jeśli próba przejścia Labiryntu zakończy się niepowodzeniem, można wrócić później.

13. Liga Solo Self-Found jest dostępna dopiero po uwolnieniu postaci Scion. Można z niej w każdej chwili zrezygnować i przejść do ligi z handlem, ale trzeba uważać, który przycisk się wybiera, bo są 2.

14. Tarcze mogą mieć tylko 3 gniazda. Tak samo bronie jednoręczne.

15. Przedmioty o niższym ItemLevelu (który zależy od poziomu obszaru, gdzie wypadł) mogą mieć tylko określoną ilość gniazd. W tym momencie (v2.6.3) dla 6 wymagany jest poz.50, dla 5 – poz.35.

16. Czat globalny lepiej zamknąć. Nic dobrego cię tam nie spotka. Do gry z ludźmi polecam znaleźć gildię. Jest wiele polskich gildii rekrutujących na oficjalnym forum gry, można nawet szukać pod kątem lig, biegania po mapach, wyzwań, itp.

17. Orby (np. Cartographer’s Chisel, Blacksmith’s Whetstone), które dodają jakość (quality), dodają po 5% na normalnych przedmiotach, 2% na magicznych i 1% na rzadkich/unikatowych.

18. Przed walką z bossem 3 Aktu warto zaopatrzyć się we flakon z właściwością „Removes Bleeding”.

19. Jeśli na początku gra wydaje wam się za łatwa, to normalne. Przy końcu ludzie na ogół narzekają na trudność gry. Na łatwość gry ma tez wpływ różnica między poziomem obszaru a poziomem gracza. Ludzie nie wypełniający zadań pobocznych (czyli większość) mają trudniej.

20. Jak widać wyżej – nie wszystkie zadania są obowiązkowe. Warto jednak wykonywać te, które dają punkt umiejętności.

21. Quicksilver Flask (m.in. nagroda za pierwsze poboczne zadanie) to bardzo przydatna rzecz.

22. Wciśnięcie kombinacji Ctrl+Enter usprawnia odpowiedzi na szepty (whispers), wybierając imię ostatniego gracza, który wam napisał.

23. W Path of Exile umiejętności 'melee’ (walka w zwarciu) dzielą się na prawdziwe melee (np.Double Strike) i 'pseudo-melee’ (np.Sunder), które atakują z pewnego dystansu. Te pierwsze nie są dla ludzi o słabych nerwach.

24. Na niektórych obszarach znajdują się miniwskazówki, podpowiadające w którym kierunku się udać. Na przykład w Western Forest przy drodze znajdują się pochodnie, a za nimi kamienna ścieżka wiodąca do Aliry. W Ledge kamyki przy punkcie nawigacyjnym wskazują Kuduku i The Climb. W nowych aktach dodanych do bety ludzie też już znajdują takie rzeczy (np. czerwone krzyże w jednej z lokacji).

25. Na początku gry, gdy brakuje zwojów do identyfikacji przedmiotów, można sprzedać handlarzowi np. Orb of Transmutation.

26. Path of Exile to nie gra, w której końcowa postać ma na sobie same unikaty. Zazwyczaj używa się ich tylko kilka, a podstawę stanowią przedmioty rzadkie.

27. Nie można sobie całkowicie zresetować pasywek w dowolnym momencie. Przy początku nowych lig wszystkie istniejące postacie otrzymują opcjonalny reset (już w lidze Standard), ale normanie można zresetować tylko pojedyncze punkty za pomocą Orb of Regret + około 15 za zadania (na postać).

28. Nigdy nie ma się za dużo wkładek w skrzyni (stash tabs). Nidgy. Jeśli zdecydujecie się kupić taki zestaw (za prawdziwe pieniądze), warto wiedzieć, że co 3 tygodnie są na nie zniżki. Każda kupiona wkładka pozostaje już na zawsze (czyli nie jest na jedną ligę) – np. jeśli mieliście 4, a kupiliście jeszcze 6, to będziecie mieć 10 w każdej lidze. Jeśli przed zakupem mieliście jakieś „remove-only” taby, to przedmioty z nich przejdą do nowych wkładek.

29. Jeżeli nie wiecie, w której lidze zacząć – Standard czy tymczasowej (coś jak sezon) – wybierajcie tymczasową. Tam też gra najwięcej ludzi (na wersji Softcore).

30. Czasami to wy coś spartolicie. A czasami są po prostu lepsze umiejętności i gorsze.

31. %increased physical damage na różdżkach nie zwiększa obrażeń fizycznych zaklęć. Zwiększa obrażenia od ataków za pomocą różdżki.

32. Użyj /abandon_daily w kryjówce, żeby zrezygnować z (otwartej) misji Mistrza.

33. Żeby szybciej przerzucić przedmioty z jednego okna do drugiego (np. ekwipunek → okno handlu), przytrzymaj klawisz Ctrl, a następnie kliknij na przedmiocie.

34. Przytrzymaj klawisz Shift przy używaniu np. Blacksmith’s Whetstone, gdy używasz więcej niż jednego na przedmiocie. Przydaje się też przy identyfikacji większej ilości przedmiotów (Shift – kliknij na zwój prawym przyciskiem, a następnie lewym na przedmiotach, które chcesz zidentyfikować).

35. Oferty handlarzy zmieniają się, gry osiągniesz nowy poziom. Warto przeglądać ich oferty i wyszukiwać przedmiotów, które można om sprzedać za Chromatic Orb lub 7 Jeweller’s Orbs (z 6 gniazdami). Czasem trafiają się też 5L (5 połączonych gniazd).

36. Jeśli po śmierci potworów pojawią się na ziemi takie kolorowe kulki w kółkach, uciekaj od nich. Pewnie magiczne potwory miały Bloodline Mod Flame/Frost/Storm Bearer.

37. Do planowania buildów często używa się programów stworzonych przez graczy dla graczy – w tym momencie najpopularniejszym jest Path of Building.

4 thoughts on “Co warto wiedzieć zaczynając grę”

  1. Widzę, że mało ludzi tutaj lecz wiedz, że przeczytałem z zaciekawieniem i informacje tutaj były przydatne.

  2. ludzie czytają tylko nie komentują poprostu. Bo skąd mają wiedzieć w jakim mieście znajduje się wawel. Poza tym gra jest po angielsku więc z automatu jest mało Polaków grających w poe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


Czy wiesz, że:

Drewniana laska o nazwie Woodful Staff to wierna kopia prawdziwego przedmiotu, zakupionego za 5$ przez jednego z założycieli GGG.



Losowy Skill

Spirit Offering

Pochłania zwłoki, dodając twoim sługom tarczę energetyczną, obrażenia od chaosu oraz odporności na żywioły. Dodatkowa tarcza energetyczna odnawia się przy pojawieniu. Pobliskie zwłoki są również pochłaniane, przedłużając czas trwania tej umiejętności i ilość dodatkowej tarczy energetyczne.

Projectile Weakness

Przeklina wrogów na wskazanym obszarze, powodując że są bardziej podatni na przebicie i odrzut oraz otrzymują zwiększone obrażenia od pocisków.

Summon Stone Golem

Przyzywa kamiennego golema, który zwiększa twoją regeneracje życia. Oprócz ataków w zwarciu golem może przetaczać się po podłożu oraz wykonywać potężne uderzenie w ziemię, prowokujące wrogów.


Stare Gry Frozen Games